Friday 2 September 2011

سردرگمی سازمان صداوسيما در پخش فوتبال ملی!




پوشش تلويزيونی مسابقه تیم ملی ایران با انتقادات گسترده ای سوی هواداران فوتبال در ايران مواجه شده است.

ابتدا اعلام شد که شبکه سوم سيما به دليل همزمانی بازی با سريال تلويزيونی «ستايش»، از پخش فوتبال معذور است و اين بازی از شبکه دوم پخش خواهد شد.

اين در حالی است که شبکه ۳ حتی برای بازی های ليگ ايران يا بازی های باشگاه های خارجی نيز جدول زمان بندی پخش سريال ها را تغيير می دهد.

پخش بازی از شبکه ۲ با حاشيه های فراوانی همراه شد. به خاطر همزمانی با اذان مغرب، از تفسير و تحليل قبل از مسابقه خبری نبود.

به دليل آن چه مشکلات فنی عنوان شد، ۹ دقيقه اول اين مسابقه گزارشگر نداشت و بازی با موسيقی به روی آنتن رفت!

وقتی ارتباط با ورزشگاه برقرار نشد، فردی که داخل استوديو بود گفت: من خودم هم اين جا تصوير ندارم که برايتان گزارش کنم!

همزمان اما در شبکه جام جم که برای ايرانيان خارج از کشور پخش می شود؛ صدای گزارشگر مستقر در ورزشگاه، بدون هيچ مشکلی روی آنتن بود.

پس از چند دقيقه که مانيتور استوديوی شبکه ۲ فعال شد، مجری حاضر در استوديو گفت: کيفيت تصوير خوب نيست و نمی توانم ببينم.

وقتی هم که تصاوير را ديد، طعنه ای نامشخص به فرهاد مجيدی زد و گفت: «مجيدی تا حالا ۱۵ بار زمين خورده و بهتر است متعادل تر شود.»

اين در حالی بود که در آن پنج دقيقه؛ تصوير مجيدی ۳ بار پخش شده بود و فقط يک بار آن هم با خطای مدافع اندونزی روی زمين افتاده بود.

مجری برنامه سپس در شرايطی که توپ در ميانه ميدان بود؛ خبر از خطايی داد که بازيکنان ايران «بی مورد مرتکب شده اند» و می تواند خيلی خطرناک باشد. اما خطايی رخ نداده بود و بازی جريان داشت! اگر چنين هم بود، در دايره ميانی بود و نمی توانست خطری داشته باشد.

در دقيقه ۹ ارتباط برقرار شد. اما در عين تعجب بينندگان، گزارش مسابقه را کسی انجام داد که تاکنون هرگز بازی های تيم ملی را گزارش نکرده و حتی سابقه گزارش ۵ مسابقه در ليگ برتر را هم ندارد.

او در اين مسابقه بارها به معرفی داوران ژاپنی، سوابق آن ها و محل تولدشان پرداخت و هربار يادش می رفت که پنج دقيقه قبل اين کار را انجام داده!

زمانی که حسين ماهينی به ميدان آمد؛ اين بازيکن سرشناس و عضو باشگاه ذوب آهن را نشناخت. پس از يک دقيقه او را با نام محمد حسينی معرفی کرد. يعنی فردی که اصلاً در اردوی تيم ملی ايران حضور ندارد!

غير از اشتباهات مکرر گزارشگر، پوشش بازی هم پر ايراد بود. کارگردان تلويزيونی بدون توجه به روند بازی و در گردش بودن توپ، اصرار داشت صحنه آهسته تمام اتفاقات جدی و غير جدی را از زاويه های مختلف و با تمام دوربين هايش پخش کند.

اين ماجرا بارها تکرار شد و هر بار، اتفاقات مهم بازی را از دست می داد اما گزارشگر تاکيد می کرد که «همکاران پرتلاش، نمايی زيبا» را به تصوير کشيده اند.

افراط در استفاده از تصاوير دوربين عنکبوتی که بر فراز ورزشگاه آزادی قرار دارد نيز از ديگر نقاط ضعف پوشش تلويزيونی اين مسابقه بود.


منبع: رادیو فردا



گزارش تصویری / دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و اندونزی

دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و اندونزی شامگاه جمعه با برتری سه بر صفر ملی پوشان کشورمان در ورزشگاه آزادی تهران به پایان رسید.















No comments:

Post a Comment